• Yes | First to 5G
  • Peribadi
  • Bisnes
  • Pembelajaran
BMBahasa Malaysia
  • English
  • Bahasa Malaysia
Yes | First to 5G
  • Shop
      • Pelan Mudah Alih
      • Pelan Prabayar
      • Pelan Pascabayar
      • Tambahan Data & Hotspot
      • Juara 5G
      • Wireless Fibre 5G
      • Device-only Plan
      • Bundle Plan
      • Pelan Peranti
      • Infinite+
      • Jalur Lebar
      • Jalur Lebar Kediaman
      • Jalur Lebar On-the-go
      • Pelanggan Sedia Ada
      • Cara: Dapatkan Databack
  • Infinite+
  • Wireless Fibre 5G
  • Liputan
  • Kekalkan Nombor Telefon Anda
  • Dapatkan Bantuan
      • Bantuan & Sokongan
      • Soalan Lazim
      • Tanya Sofia
      • Kaedah Pembayaran
      • Aktifkan SIM
      • Peralatan & Perkhidmatan
      • Lokasi Roadshow
      • Ujian Kelajuan
      • Peranti Disokong
      • Semak Pesanan
      • Usahasama Strategik
      • Hubungi Kami
      • Emel Kami
      • Facebook Messenger
      • Lokasi Kedai
  • Solusi Bisnes
      • Akses Internet
      • Yes Soho
      • Yes DIA
      • Rangkaian Peribadi
      • Talian Pajak Berdedikasi Yes
      • Yes 4G VPN
      • Komunikasi Suara
      • Yes SIPconnect
      • Sistem Telefoni Bisnes
  • Dapatkan Bantuan
      • Bantuan & Sokongan
      • Soalan Lazim
      • Tanya Sofia
      • Kaedah Pembayaran
      • Aktifkan SIM
      • Peralatan & Perkhidmatan
      • Lokasi Roadshow
      • Ujian Kelajuan
      • Peranti Disokong
      • Semak Pesanan
      • Usahasama Strategik
      • Hubungi Kami
Mari Mulakan

Juara 5G

  • Juara 5G
  • Pelan FT5G Yes Prabayar
  • Pelan FT5G Yes Pascabayar
  • Peranti 5G
  • Pertukaran Pelan 4G ke FT5G
  • YES FT5G Discover SIM Pack Programme
  • Yes FT5G Free Fire SIM Pack Plan

Infinite+

  • Program Pelan Perkhidmatan Pascabayar Yes Infinite+
  • Program Pelan Perkhidmatan Pascabayar Yes Infinite
  • Pelan Perkhidmatan Talian Tambahan Infinite
  • Pertukaran Pelan Ke Yes Infinite+

Yes Wireless Fibre

  • Yes Wireless Fibre CNY Promo Family Bundle Service Plan
  • Pelan Perkhidmatan Bundel Jalur Lebar Wayarles Yes
  • Pelan Perkhidmatan Jalur Lebar Wayarles Yes

Pelan

Pelan Pascabayar
  • Program Internet PERCUMA Enam (6) bulan Pascabayar Kasi Up
  • Pelan Perkhidmatan Pascabayar Kasi Up
  • Data Tambahan untuk Pascabayar Yes
    • Infinite Postpaid Hotspot Add-On
    • Postpaid Data Add-On and Konfem Turbo
    • Postpaid Hotspot Add-On
    • Pascabayar Add-On Hotspot
Pelan Prabayar
  • Yes Travellers SIM Prepaid Plan
  • Pek Permulaan YES 4G LTE Prabayar
  • Pelan Prabayar Yes LTE OKU
  • Pelan Prabayar Kasi Up LTE SIM
  • Data Tambahan untuk Prabayar Yes
    • Tambah Nilai
    • Prihatin Special 30GB RM20
    • Yes Prihatin Special Unlimited RM15
    • Prepaid Voice Call Minutes Add-On
    • Data Tambahan Prabayar
    • Hotspot Add-On Prabayar
    • Kasi Up Unlimited dan Kasi Up Turbo 5GB
Jalur Lebar
  • Broadband Warranty & Replacement
  • Broadband On The Go
  • Broadband Home
Jaringan Prihatin
  • Pelan Pascabayar YES Jaringan Prihatin
  • YES Prihatin x Ganjaran Pulangan Tunai Shopee
  • Pelan YES Jaringan Prihatin
  • Pembatalan Subsidi Jaringan Prihatin
  • Penukaran Pelan & Penyedia Perkhidmatan
  • Pendaftaran & Penebusan
  • Kelayakan
  • Soalan Lazim – Umum

Kempen / Promosi

  • RM10 Discount for Infinite Plus Promotion
  • Yes Infinite Plus (with upfront payment) Postpaid Service Plans Programme
  • Yes Trade-In Programme
  • Kasi Up Unlimited Data and Voice Add-on Promotion
  • YES FT5G ePemula Service Plan
  • Pakej Yes Peranti Keluarga Malaysia Promotion
  • YES Prepaid FT5G RM15 Plan Programme
  • Promosi Pakej Yes Remaja Keluarga Malaysia
  • Kempen Sambungan SIM Percuma Belajar Dari Rumah
  • Kempen Pengekalan Telefon Percuma Belajar Dari Rumah
  • NUTP Free SIM
  • NUTP Huddle XS Bundle Plan
  • YES x SIM Percuma Frog
Promosi Yes Shopee
  • Yes Infinite Discover Postpaid Service Plan one (1) month of Free Internet Promotion
  • Promosi Pelan SIM Prabayar Yes Kasi Up x Shopee
  • Pelan Prabayar Bundel SIM Kasi Up LTE

General

Tentang Yes
  • ID Yes, Nombor Yes & Kata Laluan
  • Soalan Lazim Umum
Bil & Kaedah Tambah Nilai
  • AutoPay
  • Banking Channels – JomPAY
  • Internet Banking
  • e-Wallet
  • Pembayaran Atas Talian Yes
Roaming & IDD
  • Perkhidmatan Dial Terus Antarabangsa (IDD)
  • Data Roaming
  • Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa (Pascabayar)
Peranti Yes
  • Yes 5G Infinite Gateway
  • Yes Huddle XS LTE
  • Yes Zoom LTE
  • Mengenai Pengecasan dan Penggunaan Telefon Pintar Yes
  • Waranti dan Penggantian
YesCare
  • YesCare
Kedai Atas Talian Yes
  • Pengiriman dan Penghantaran
  • Pembelian

Inisiatif Belajar Dari Rumah

  • Program Pendidikan Atas Talian Prabayar SIM 7GB YES
  • Program Pendidikan Atas Talian Prabayar SIM 7GB YES untuk Institusi Pelajaran Tinggi

Cara Untuk Mengaktifkan SIM Baru Yes

  • Cara Untuk Mengaktifkan SIM Baru YES

Perusahaan

  • YES 4G-VPN
  • YES SIPconnect
  • YES Cloud PBX
  • YES Converged Service
  • YES Terragraph Plan
  • YES DIA (Akses Internet berdedikasi)
  • YES Broadband (Jalur Lebar)
  • YES DLL (Talian Pajakan Berdedikasi)

Rujuk dan Jana

  • Rujuk & Jana

Bertukar Ke Yes

  • Yes Mobile Number Portability to Infinite Plans Promotion
  • Pertukaran Talian Ke Yes

Databack

  • Promosi Baucar Yes Databack x Shopee

MCMC Anti Scam

  • MCMC Anti Scam
  • Home
  • Docs
  • Soalan Lazim
  • Juara 5G

Pertukaran Pelan 4G ke FT5G

  1. Adakah saya dibenarkan untuk menukar Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar atau Perkhidmatan Prabayar saya yang sedia ada kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Prabayar Yes Prabayar FT5G?
    Tertakluk kepada syarat bahawa anda tidak melanggani mana-mana Pelan-pelan Yang Dikecualikan atau anda tidak terikat di bawah apa-apa kontrak, anda adalah dibenarkan untuk menukar mana-mana Pelan Perkhidmatan Pascabayar atau Perkhidmatan Prabayar anda yang sedia ada kepada yang berikut:-
    (a) Pelan Perkhidmatan Pascabayar kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G; dan
    (b) Perkhidmatan Prabayar kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G.
  2. Apakah Pelan-pelan Yang Dikecualikan?
    Ia adalah:-
    (a) Yes 4G Broadband Bundle Service Plans;
    (b) Fixed Wireless Internet Service; dan
    (c) Kasi Up Family Plan
    (selepas daripada ini dirujuk secara kolektif sebagai “Pelan-pelan Yang Dikecualikan”).
  3. Bagaimanakah saya boleh menukar Pelan Perkhidmatan Pascabayar atau Perkhidmatan Prabayar saya yang sedia ada kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G?
    Anda boleh berbuat demikian melalui mana-mana suatu saluran yang dinyatakan di bawah ini:-
    (a) yes.my;
    (b) Yes Stores; atau
    (c) Hantar e-mel kepada kami di yescare@yes.my
    (d) Aplikasi MyYes
  4. Bolehkah saya terus menggunakan Kad SIM saya yang sedia ada setelah saya berjaya bertukar kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G?Tidak, Kad SIM anda yang sedia ada adalah tidak serasi untuk digunakan dengan Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G dan Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G. Oleh itu, setelah anda memilih untuk bertukar kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G, kami akan menghantarkan Kad SIM baru kepada alamat penghantaran anda. Anda adalah dikehendaki untuk mengaktifkan Kad SIM baru tersebut sebelum anda boleh menikmati tawaran perkhidmatan yang disediakan di bawah Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G. Sila rujuk kepada Terma dan Syarat Kempen Yes First to 5G untuk butiran lanjut berkenaan dengan pengaktifan Kad SIM anda di https://site.yes.my/tnc/ongoing-campaigns-tnc.
  5. Bagaimanakah saya akan mengetahui samada Pelan Perkhidmatan Pascabayar atau Prabayar saya yang sedia ada ini telah ditukar dengan berjayanya kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G?
    Anda akan menerima notifikasi samada melalui e-mel atau SMS setelah anda berjaya mengaktifkan SIM Kad anda.
  6. Bagaimanakah saya perlu mengaktifkan Kad SIM?Sila ikuti langkah-langkah yang dinyatakan di bawah ini jika penuakaran pelan melalui aplikasi MyYes:-
    1. Log masuk ke aplikasi MyYes
    2. Klik “Activate SIM” di bawah Akses Pantas dan ikuti langkah-langkah pengaktifan diri di skrin
    3. Sebaik pengaktifan berjaya, anda boleh log masuk ke akaun perkhidmatan melalui nombor telefon dan kata laluan. Anda juga boleh log masuk menggunakan kaedah TAC sekiranya tidak menemui kata laluan anda

    Sila ikuti langkah-langkah yang dinyatakan di bawah ini jika penuakaran pelan melalui www.yes.my:-
    1. Sila klik pada butang “Track My Parcel” dalam E-mel Konsainan;
    2. Masukkan Nombor Penjejakan atau Nombor Pesanan anda;
    3. Klik butang “Confirm Receipt” dan masukkan empat (4) nombor digit terakhir kad pengenalan/pasport dan klik pada “Submit”.
    4. Klik butang “How to Activate the SIM”, isikan nombor Siri SIM 5G anda dan nombor mudah alih Yes kemudian klik pada “Activate”.

    Setelah anda menerima e-mel berkenaan dengan pengaktifan Kad SIM dan mendapati bahawa Kad SIM anda yang sedia ada tidak dihubungkan dengan rangkaian Yes, anda boleh memasukkan Kad SIM 5G anda yang baru ke dalam telefon 5G yang serasi. Sila rujuk kepada www.yes.my/supported-devices untuk menentukan telefon bimbit pintar yang boleh menyokong Kad SIM 5G anda.

  7. Sekiranya terdapat sebarang data internet yang tidak digunakan di dalam Pelan Perkhidmatan Pascabayar atau Perkhidmatan Prabayar saya yang sedia ada, adakah data internet yang tidak digunakan tersebut boleh dipindahkan kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G?
    Tidak, anda tidak boleh membawa ke hadapan sebarang baki internet data yang tidak digunakan daripada Pelan Perkhidmatan Pascabayar atau Perkhidmatan Prabayar anda yang sedia ada kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G. Ini bermakna, sebarang data internet di bawah Pelan Perkhidmatan Pascabayar atau Perkhidmatan Prabayar yang masih tidak digunakan akan terbatal setelah anda berjaya mengaktifan Kad SIM.
  8. Sekiranya saya terikat di bawah kontrak dan saya masih di dalam tempoh kontrak, adakah saya dibenarkan untuk menukar pelan perkhidmatan saya yang sedia ada?
    Tidak, anda tidak boleh berbuat demikian.
  9. Sekiranya saya telah menjelaskan fi komitmen di bawah Pelan Perkhidmatan Pascabayar saya yang sedia ada di dalam suatu bulan calendar tertentu, adakah fi komitmen sedemikian akan diprorata sekiranya saya menukar kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G?
    Fi komitmen yang telah dibayar di dalam suatu bulan calendar akan dipuratakan dan ditolak daripada bil yang dikeluarkan di dalam bulan yang berikutan selepas bulan di mana Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G tersebut diaktifkan dengan berjayanya. Sebagai contoh:-
    • Pelanggan telah membayar fi komitmen untuk bulan Januari 2022 seperti yang dinyatakan di dalam bil yang dikeluarkan pada bulan Januari 2022 di bawah suatu Pelan Perkhidmatan Pascabayar saya yang sedia ada pada 2/1/2022;
    • Pelanggan telah meminta untuk menukar Pelan Perkhidmatan Pascabayar saya yang sedia ada kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G pada 5/1/2022; dan
    • Pelanggan telah mengaktifkan Kad SIMnya pada 8/1/2022,
    di dalam keadaan sedemikian, fi komitmen untuk bulan Januari 2022 yang dibayar pada 2/1/2022 akan diproratakan dan ditolak daripada fi komitmen pada bulan Februari 2022 dan akan dinyatakan di dalam bil yang dikeluarkan pada bulan Februari 2022.
  10. Adakah akan terdapat sebarang perubahan kepada had kredit sekiranya saya menukar Pelan Perkhidmatan Pascabayar saya yang sedia ada kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G?Ya, akan ada perubahan terhadap kepada had kredit yang dinikmati oleh anda sekiranya anda menukar daripada Pelan Perkhidmatan Pascabayar anda yang sedia ada kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G. Untuk maklumat lanjut berkenaan dengan penikmatan had kredit, sila:
    (a) muat turun dan Log Masuk ke aplikasi MyYes;
    (b) Klik pada tab “profil”; dan
    (c) klik pada tab”Akaun”.
  11. Adakah terdapat sebarang caj yang dikenakan sekiranya saya menukar Pelan Perkhidmatan Pascabayar saya yang sedia ada kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G?
    Ya, caj akan dikenakan sekiranya anda menukar kepada Pelan Perkhidmatan Yes FT5G. Caj yang terpakai adalah bergantung kepada jenis kadar tawaran di bawah Pelan Perkhidmatan FT5G yang dilanggani oleh anda. Anda boleh merujuk kepada www.yes.my untuk maklumat lanjut.
  12. Adakah terdapat sebarang caj yang dikenakan sekiranya saya menukar Perkhidmatan Prabayar saya yang sedia ada kepada Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G?
    Ya, caj akan dikenakan sekiranya anda menukar kepada Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G. Anda boleh merujuk kepada www.yes.my untuk maklumat lanjut.
  13. Bolehkah saya menggunakan sebarang baki yang terkandung di dalam Yes Credit dan menolaknya terhadap apa-apa caj yang terpakai yang berbayar semasa penukaran kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G?
    Tidak, anda tidak boleh menggunakan baki yang terkandung di dalam Yes Credit untuk menolak terhadap sebarang caj yang terpakai semasa anda menukar kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G.
  14. Apakah yang akan berlaku kepada jumlah baki yang terkandung di dalam Yes Credit setelah saya menukar Pelan Perkhidmatan Prabayar saya yang sedia ada kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G?
    Sebarang baki di dalam Yes Credit akan dipindahkan ke dalam akaun perkhidmatan pascabayar anda di bawah Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G dan akan digunakan terhadap pembayaran fi komitmen pada bulan yang berikutan selepas bulan kalendar di mana Kad SIM anda telah diaktifkan. Butiran berkenaan dengan pengunaan Yes Credit terhadap pembayaran fi komitmen akan dinyatakan di dalam bil berikutnya selepas bulan di mana Kad SIM diaktifkan.
  15. Apakah yang akan berlaku kepada jumlah baki yang terkandung di dalam Yes Credit setelah saya menukar Pelan Perkhidmatan Prabayar saya yang sedia ada kepada Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G?
    Sebarang baki di dalam Yes Credit akan dipindahkan ke dalam akaun perkhidmatan Prabayar baru anda di bawah Pelan Perkhidmatan Yes Prabayar FT5G.
  16. Bolehkah saya membayar fi komitmen di bawah Pelan Perkhidmatan Pascabayar Yes FT5G secara Auto Billing?
    Sekiranya anda hendak menjelaskan fi komitmen Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G secara Auto Billing, anda dikehendaki memilih Auto Billing melalui MyYes app dan mengikuti langkah-langkah yang dinyatakan di dalamnya. Sebagai penjelasan, sila ambil perhatian bahawa sekiranya anda memilih pembayaran fi komitmen di bawah Pelan Perkhidmatan sedia ada anda secara Auto Billing, pilihan sedemikian akan tamat secara automatik setelah anda menukar kepada Pelan Perkhidmatan Yes Pascabar FT5G.
  17. Bolehkah saya menukar Pelan Perkhidmatan Yes Pascabayar FT5G atau Pelan Perkhidmatan Prabayar Yes Prabayar FT5G saya kepada Pelan Perkhidmatan 4G Yes?
    Ya, sila pastikan anda tidak terikat dengan kontrak. Setelah anda memilih untuk bertukar kepada Pelan Perkhidmatan 4G Yes, kami akan menghantarkan Kad SIM baru kepada alamat penghantaran anda. Anda adalah dikehendaki untuk mengaktifkan Kad SIM baru tersebut sebelum anda boleh menikmati tawaran perkhidmatan yang disediakan di bawah Pelan Perkhidmatan 4G Yes.
  18. Bagaimana sekiranya saya mempunyai sebarang Soalan lanjut yang tidak dinyatakan di dalam soalan lazim ini?
    Anda boleh merujuk pada laman web kami untuk maklumat lanjut atau menghantarkan soalan anda ke yescare@yes.my. Secara alternatif, anda boleh memuat turun aplikasi MyYes app dari Android Play atau Apple App Store. 

Katakan Yes!

Sertai senarai mel kami untuk dapatkan tawaran terbaik & terkini terus ke inbox emel anda. Anda tidak akan terlepas lagi!

*
*

Dapatkan Applikasi MyYes

Pelan & Perhargaan

  • Pelan Prabayar
  • Pelan Pascabayar
  • Pelan Percuma
  • Tambahan Data & Hotspot
  • Jalur Lebar On-the-go
  • Jalur Lebar Kediaman

Tinjau

  • Kekalkan Nombor Telefon Anda
  • Cara: Dapatkan Databack
  • Usahasama Strategik
  • Perayauan

Peralatan

  • Manual Peranti
  • Liputan
  • Ujian Kelajuan

Info Syarikat

  • Tentang Kami
  • Terma & Syarat
  • Polisi Data Peribadi

Bantuan

  • Soalan Lazim
  • Tanya Sofia
  • Emel Kami
  • Facebook Messenger
  • Kunjungi Kami

POWERED BY YTL, YTL Communications Sdn. Bhd. (793634-V)