• Yes | First to 5G
  • Peribadi
  • Bisnes
  • Pembelajaran
BMBahasa Malaysia
  • English
  • Bahasa Malaysia
Yes | First to 5G
  • Shop
      • Pelan Mudah Alih
      • Pelan Prabayar
      • Pelan Pascabayar
      • Tambahan Data & Hotspot
      • Juara 5G
      • Wireless Fibre 5G
      • Device-only Plan
      • Bundle Plan
      • Pelan Peranti
      • Infinite+
      • Jalur Lebar
      • Jalur Lebar Kediaman
      • Jalur Lebar On-the-go
      • Pelanggan Sedia Ada
      • Cara: Dapatkan Databack
  • Infinite+
  • Wireless Fibre 5G
  • Liputan
  • Kekalkan Nombor Telefon Anda
  • Dapatkan Bantuan
      • Bantuan & Sokongan
      • Soalan Lazim
      • Tanya Sofia
      • Kaedah Pembayaran
      • Aktifkan SIM
      • Peralatan & Perkhidmatan
      • Lokasi Roadshow
      • Ujian Kelajuan
      • Peranti Disokong
      • Semak Pesanan
      • Usahasama Strategik
      • Hubungi Kami
      • Emel Kami
      • Facebook Messenger
      • Lokasi Kedai
  • Solusi Bisnes
      • Akses Internet
      • Yes Soho
      • Yes DIA
      • Rangkaian Peribadi
      • Talian Pajak Berdedikasi Yes
      • Yes 4G VPN
      • Komunikasi Suara
      • Yes SIPconnect
      • Sistem Telefoni Bisnes
  • Dapatkan Bantuan
      • Bantuan & Sokongan
      • Soalan Lazim
      • Tanya Sofia
      • Kaedah Pembayaran
      • Aktifkan SIM
      • Peralatan & Perkhidmatan
      • Lokasi Roadshow
      • Ujian Kelajuan
      • Peranti Disokong
      • Semak Pesanan
      • Usahasama Strategik
      • Hubungi Kami
Mari Mulakan

Juara 5G

  • Juara 5G
  • Pelan FT5G Yes Prabayar
  • Pelan FT5G Yes Pascabayar
  • Peranti 5G
  • Pertukaran Pelan 4G ke FT5G
  • YES FT5G Discover SIM Pack Programme
  • Yes FT5G Free Fire SIM Pack Plan

Infinite+

  • Program Pelan Perkhidmatan Pascabayar Yes Infinite+
  • Program Pelan Perkhidmatan Pascabayar Yes Infinite
  • Pelan Perkhidmatan Talian Tambahan Infinite
  • Pertukaran Pelan Ke Yes Infinite+

Yes Wireless Fibre

  • Yes Wireless Fibre CNY Promo Family Bundle Service Plan
  • Pelan Perkhidmatan Bundel Jalur Lebar Wayarles Yes
  • Pelan Perkhidmatan Jalur Lebar Wayarles Yes

Pelan

Pelan Pascabayar
  • Program Internet PERCUMA Enam (6) bulan Pascabayar Kasi Up
  • Pelan Perkhidmatan Pascabayar Kasi Up
  • Data Tambahan untuk Pascabayar Yes
    • Infinite Postpaid Hotspot Add-On
    • Postpaid Data Add-On and Konfem Turbo
    • Postpaid Hotspot Add-On
    • Pascabayar Add-On Hotspot
Pelan Prabayar
  • Yes Travellers SIM Prepaid Plan
  • Pek Permulaan YES 4G LTE Prabayar
  • Pelan Prabayar Yes LTE OKU
  • Pelan Prabayar Kasi Up LTE SIM
  • Data Tambahan untuk Prabayar Yes
    • Tambah Nilai
    • Prihatin Special 30GB RM20
    • Yes Prihatin Special Unlimited RM15
    • Prepaid Voice Call Minutes Add-On
    • Data Tambahan Prabayar
    • Hotspot Add-On Prabayar
    • Kasi Up Unlimited dan Kasi Up Turbo 5GB
Jalur Lebar
  • Broadband Warranty & Replacement
  • Broadband On The Go
  • Broadband Home
Jaringan Prihatin
  • Pelan Pascabayar YES Jaringan Prihatin
  • YES Prihatin x Ganjaran Pulangan Tunai Shopee
  • Pelan YES Jaringan Prihatin
  • Pembatalan Subsidi Jaringan Prihatin
  • Penukaran Pelan & Penyedia Perkhidmatan
  • Pendaftaran & Penebusan
  • Kelayakan
  • Soalan Lazim – Umum

Kempen / Promosi

  • RM10 Discount for Infinite Plus Promotion
  • Yes Infinite Plus (with upfront payment) Postpaid Service Plans Programme
  • Yes Trade-In Programme
  • Kasi Up Unlimited Data and Voice Add-on Promotion
  • YES FT5G ePemula Service Plan
  • Pakej Yes Peranti Keluarga Malaysia Promotion
  • YES Prepaid FT5G RM15 Plan Programme
  • Promosi Pakej Yes Remaja Keluarga Malaysia
  • Kempen Sambungan SIM Percuma Belajar Dari Rumah
  • Kempen Pengekalan Telefon Percuma Belajar Dari Rumah
  • NUTP Free SIM
  • NUTP Huddle XS Bundle Plan
  • YES x SIM Percuma Frog
Promosi Yes Shopee
  • Yes Infinite Discover Postpaid Service Plan one (1) month of Free Internet Promotion
  • Promosi Pelan SIM Prabayar Yes Kasi Up x Shopee
  • Pelan Prabayar Bundel SIM Kasi Up LTE

General

Tentang Yes
  • ID Yes, Nombor Yes & Kata Laluan
  • Soalan Lazim Umum
Bil & Kaedah Tambah Nilai
  • AutoPay
  • Banking Channels – JomPAY
  • Internet Banking
  • e-Wallet
  • Pembayaran Atas Talian Yes
Roaming & IDD
  • Perkhidmatan Dial Terus Antarabangsa (IDD)
  • Data Roaming
  • Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa (Pascabayar)
Peranti Yes
  • Yes 5G Infinite Gateway
  • Yes Huddle XS LTE
  • Yes Zoom LTE
  • Mengenai Pengecasan dan Penggunaan Telefon Pintar Yes
  • Waranti dan Penggantian
YesCare
  • YesCare
Kedai Atas Talian Yes
  • Pengiriman dan Penghantaran
  • Pembelian

Inisiatif Belajar Dari Rumah

  • Program Pendidikan Atas Talian Prabayar SIM 7GB YES
  • Program Pendidikan Atas Talian Prabayar SIM 7GB YES untuk Institusi Pelajaran Tinggi

Cara Untuk Mengaktifkan SIM Baru Yes

  • Cara Untuk Mengaktifkan SIM Baru YES

Perusahaan

  • YES 4G-VPN
  • YES SIPconnect
  • YES Cloud PBX
  • YES Converged Service
  • YES Terragraph Plan
  • YES DIA (Akses Internet berdedikasi)
  • YES Broadband (Jalur Lebar)
  • YES DLL (Talian Pajakan Berdedikasi)

Rujuk dan Jana

  • Rujuk & Jana

Bertukar Ke Yes

  • Yes Mobile Number Portability to Infinite Plans Promotion
  • Pertukaran Talian Ke Yes

Databack

  • Promosi Baucar Yes Databack x Shopee

MCMC Anti Scam

  • MCMC Anti Scam
  • Home
  • Docs
  • Soalan Lazim
  • General
  • Roaming & IDD

Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa (Pascabayar)

  1. Siapakah yang layak untuk Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa (Pascabayar) ini?
    Semua Pelanggan Pelan Perkhidmatan Pascabayar Yes adalah layak untuk Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa ini. Tertakluk kepada terma dan syarat.
  2. Bagaimanakah cara untuk mengaktifkan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa pada peranti mudah alih saya? 
    A. Jika anda adalah Pelanggan Yes bagi mana-mana Pelan Perkhidmatan Pascabayar dengan tempoh kurang daripada enam (6) bulan, anda boleh mengaktifkan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa dengan:
    1. Membayar deposit sebanyak Tiga Ratus (RM 300) Ringgit Malaysia (“Jumlah Deposit”) melalui aplikasi MyYes; dan
    2. Melakukan pengaktifan kendiri Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa melalui aplikasi MyYes.

    B. Jika anda adalah pelanggan Yes bagi mana-mana Pelan Perkhidmatan Pascabayar dengan tempoh lebih daripada enam (6) bulan dengan rekod pembayaran yang baik, anda boleh mengaktifkan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa dengan:
    1. Melakukan pengaktifan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa melalui aplikasi MyYes.

    Langkah-langkah pengaktifan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa melalui MyYes.
    1. Muat turun dan log masuk ke aplikasi MyYes
    2. Di bawah Akses Pantas, klik ikon “YesRoam”.
    3. Klik ikon “Aktifkan”.
    4. Klik pada butang “Aktifkan Perayauan”
    5. Tingkat had dan buat pembayaran jika perlu (Jika tempoh bersama Yes kurang daripada enam (6) bulan)
    6. Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa berjaya diaktifkan.

  3. Bagaimanakah cara untuk saya memeriksa kadar Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa apabila saya berada di luar negara?
    Anda boleh menyemak kadar Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa di www.yes.my/roaming.
  4. Semasa saya berada di luar negara, apakah yang harus saya lakukan jika saya memerlukan bantuan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa?
    Sekiranya anda mempunyai pertanyaan atau menghadapi masalah dengan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel ke yescare@yes.my atau muat turun aplikasi MyYes untuk pengurusan akaun. Harap maklum tertakluk pada caj perayauan.
  5. Bolehkah saya menggunakan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa saya di mana-mana negara di dunia ini?
    Kami menawarkan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa di 22 buah negara dan akan berkembang ke seluruh dunia. Untuk mengetahui lebih lanjut, lawati www.yes.my/roaming.
  6. Apakah jenis perkhidmatan yang boleh saya gunakan  menerusi Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa?
    Jenis perkhidmatan yang boleh anda gunakan menerusi Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa adalah:
    (a) Membuat dan menerima panggilan suara;
    (b) Menghantar dan menerima mesej melalui SMS; dan
    (c) Menggunakan perkhidmatan data.
  7. Bagaimanakah cara untuk saya membuat panggilan atau menghantar SMS melalui Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa?
    Anda hanya perlu mengikut langkah mudah seperti berikut:
    Langkah 1: Masukkan “+”
    Langkah 2: Diikuti dengan kod negara
    Langkah 3: Masukkan kod kawasan/operator dan seterusnya nombor telefon bimbit/tetap.Contoh:-
    Untuk menghubungi Nombor Mudah Alih Malaysia (e.g. 018 331 0000) semasa berada di luar negara
    Dail +6018 331 0000

    Untuk menghubungi Nombor Talian Tetap Malaysia (e.g. 03 1234 5678) semasa berada di luar negara
    Dail +603 1234 5678

    Untuk menghantar SMS ke nombor telefon mudah alih Malaysia (018 123 4567) semasa berada di luar negara
    Dail +6018 123 4567 dan tekan Hantar.

  8. Jika saya menggunakan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa, adakah akan dikira daripada had kredit Pelan Perkhidmatan Pascabayar saya?
    Tidak, had kredit Pelan Perkhidmatan Pascabayar  tidak dikira dalam penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa anda. Oleh itu, anda diminta memantau waktu bercakap, SMS dan penggunaan data semasa menggunakan perkhidmatan itu dan anda bertanggungjawab sepenuhnya kepada semua caj yang dikenakan atas penggunaannya bawah akaun Perkhidmatan anda. Anda perlu mengambil perhatian bahawa Yuran Komitmen bulanan Pelan Perkhidmatan Pascabayar anda hanya meliputi penggunaan data di Malaysia dan tidak termasuk penggunaan data di luar Malaysia.
  9. Mengapakah akaun Perkhidmatan saya tidak diberhentikan sebaik sahaja penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa saya melebihi had kredit?
    Had kredit bawah akaun perkhidmatan anda tidak diambil kira dalam penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa. Kami tidak akan mengetahui sama ada anda telah melebihi had kredit sehingga kami menerima kemaskini daripada rakan rangkaian perayauan kami mengenai penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa anda.
  10. Apakah caj yang mungkin dikenakan oleh Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa?
    Caj akan dikenakan apabila anda menggunakan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa, dan caj dikenakan apabila anda:
    a) Membuat panggilan suara;
    b) Menerima panggilan suara;
    c) Menghantar SMS; dan
    d) Akses/penggunaan data.
    Caj untuk penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa akan berbeza-beza bergantung pada negara tempat anda  menggunakan perkhidmatan perayauan. Sila rujuk www.yes.my/roaming untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang caj yang dikenakan dalam Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa. 
  11. Bilakah caj penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa saya akan dimasukkan dalam bil?
    Caj tersebut akan dimasukkan  dalam bil bulanan selepas bulan penggunaan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa. Sila ambil perhatian bahawa kami tidak menjamin semua butiran penggunaan panggilan/SMS/data perayauan akan ditunjukkan dalam bil anda, termasuklah juga butiran panggilan perayauan tertentu termasuk nombor panggilan masuk ke peranti anda semasa menggunakan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa.
  12. Adakah saya dapat melihat nombor panggilan masuk (ID pemanggil) pada skrin telefon bimbit semasa saya menggunakan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa?
    Ini bergantung kepada operator rangkaian/syarikat telekomunikasi negara yang anda lawati.
  13. Kenapa saya tidak dapat membuat panggilan suara atau menghantar SMS walaupun saya telah melanggan Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa dan telah disambung kepada operator rangkaian perayauan?
    Masalah ini berlaku kerana anda mungkin berada di kawasan liputan rangkaian yang lemah. Anda boleh cuba bergerak ke kawasan lain dengan isyarat yang lebih kuat dan cuba membuat panggilan suara atau menghantar SMS. Selain itu, anda juga boleh cuba membuat penyambungan melalui rakan pengendali rangkaian YTLC yang lain. Sila ambil perhatian bahawa kadar yang berbeza mungkin akan dikenakan apabila anda membuat penyambungan dengan operator rangkaian yang berlainan.
  14. Adakah Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa dikenakan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST)?
    Ya, berkuatkuasa mulai 1 September 2019, Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa akan dikenakan SST.

Katakan Yes!

Sertai senarai mel kami untuk dapatkan tawaran terbaik & terkini terus ke inbox emel anda. Anda tidak akan terlepas lagi!

*
*

Dapatkan Applikasi MyYes

Pelan & Perhargaan

  • Pelan Prabayar
  • Pelan Pascabayar
  • Pelan Percuma
  • Tambahan Data & Hotspot
  • Jalur Lebar On-the-go
  • Jalur Lebar Kediaman

Tinjau

  • Kekalkan Nombor Telefon Anda
  • Cara: Dapatkan Databack
  • Usahasama Strategik
  • Perayauan

Peralatan

  • Manual Peranti
  • Liputan
  • Ujian Kelajuan

Info Syarikat

  • Tentang Kami
  • Terma & Syarat
  • Polisi Data Peribadi

Bantuan

  • Soalan Lazim
  • Tanya Sofia
  • Emel Kami
  • Facebook Messenger
  • Kunjungi Kami

POWERED BY YTL, YTL Communications Sdn. Bhd. (793634-V)