• Yes | First to 5G
  • Peribadi
  • Bisnes
  • Pembelajaran
BMBahasa Malaysia
  • English
  • Bahasa Malaysia
Yes | First to 5G
  • Shop
      • Pelan Mudah Alih
      • Pelan Prabayar
      • Pelan Pascabayar
      • Tambahan Data & Hotspot
      • Juara 5G
      • Wireless Fibre 5G
      • Device-only Plan
      • Bundle Plan
      • Pelan Peranti
      • Infinite+
      • Jalur Lebar
      • Jalur Lebar Kediaman
      • Jalur Lebar On-the-go
      • Pelanggan Sedia Ada
      • Cara: Dapatkan Databack
  • Infinite+
  • Wireless Fibre 5G
  • Liputan
  • Kekalkan Nombor Telefon Anda
  • Dapatkan Bantuan
      • Bantuan & Sokongan
      • Soalan Lazim
      • Tanya Sofia
      • Kaedah Pembayaran
      • Aktifkan SIM
      • Peralatan & Perkhidmatan
      • Lokasi Roadshow
      • Ujian Kelajuan
      • Peranti Disokong
      • Semak Pesanan
      • Usahasama Strategik
      • Hubungi Kami
      • Emel Kami
      • Facebook Messenger
      • Lokasi Kedai
  • Solusi Bisnes
      • Akses Internet
      • Yes Soho
      • Yes DIA
      • Rangkaian Peribadi
      • Talian Pajak Berdedikasi Yes
      • Yes 4G VPN
      • Komunikasi Suara
      • Yes SIPconnect
      • Sistem Telefoni Bisnes
  • Dapatkan Bantuan
      • Bantuan & Sokongan
      • Soalan Lazim
      • Tanya Sofia
      • Kaedah Pembayaran
      • Aktifkan SIM
      • Peralatan & Perkhidmatan
      • Lokasi Roadshow
      • Ujian Kelajuan
      • Peranti Disokong
      • Semak Pesanan
      • Usahasama Strategik
      • Hubungi Kami
Mari Mulakan

Juara 5G

  • Juara 5G
  • Pelan FT5G Yes Prabayar
  • Pelan FT5G Yes Pascabayar
  • Peranti 5G
  • Pertukaran Pelan 4G ke FT5G
  • YES FT5G Discover SIM Pack Programme
  • Yes FT5G Free Fire SIM Pack Plan

Infinite+

  • Program Pelan Perkhidmatan Pascabayar Yes Infinite+
  • Program Pelan Perkhidmatan Pascabayar Yes Infinite
  • Pelan Perkhidmatan Talian Tambahan Infinite
  • Pertukaran Pelan Ke Yes Infinite+

Yes Wireless Fibre

  • Yes Wireless Fibre CNY Promo Family Bundle Service Plan
  • Pelan Perkhidmatan Bundel Jalur Lebar Wayarles Yes
  • Pelan Perkhidmatan Jalur Lebar Wayarles Yes

Pelan

Pelan Pascabayar
  • Program Internet PERCUMA Enam (6) bulan Pascabayar Kasi Up
  • Pelan Perkhidmatan Pascabayar Kasi Up
  • Data Tambahan untuk Pascabayar Yes
    • Infinite Postpaid Hotspot Add-On
    • Postpaid Data Add-On and Konfem Turbo
    • Postpaid Hotspot Add-On
    • Pascabayar Add-On Hotspot
Pelan Prabayar
  • Yes Travellers SIM Prepaid Plan
  • Pek Permulaan YES 4G LTE Prabayar
  • Pelan Prabayar Yes LTE OKU
  • Pelan Prabayar Kasi Up LTE SIM
  • Data Tambahan untuk Prabayar Yes
    • Tambah Nilai
    • Prihatin Special 30GB RM20
    • Yes Prihatin Special Unlimited RM15
    • Prepaid Voice Call Minutes Add-On
    • Data Tambahan Prabayar
    • Hotspot Add-On Prabayar
    • Kasi Up Unlimited dan Kasi Up Turbo 5GB
Jalur Lebar
  • Broadband Warranty & Replacement
  • Broadband On The Go
  • Broadband Home
Jaringan Prihatin
  • Pelan Pascabayar YES Jaringan Prihatin
  • YES Prihatin x Ganjaran Pulangan Tunai Shopee
  • Pelan YES Jaringan Prihatin
  • Pembatalan Subsidi Jaringan Prihatin
  • Penukaran Pelan & Penyedia Perkhidmatan
  • Pendaftaran & Penebusan
  • Kelayakan
  • Soalan Lazim – Umum

Kempen / Promosi

  • RM10 Discount for Infinite Plus Promotion
  • Yes Infinite Plus (with upfront payment) Postpaid Service Plans Programme
  • Yes Trade-In Programme
  • Kasi Up Unlimited Data and Voice Add-on Promotion
  • YES FT5G ePemula Service Plan
  • Pakej Yes Peranti Keluarga Malaysia Promotion
  • YES Prepaid FT5G RM15 Plan Programme
  • Promosi Pakej Yes Remaja Keluarga Malaysia
  • Kempen Sambungan SIM Percuma Belajar Dari Rumah
  • Kempen Pengekalan Telefon Percuma Belajar Dari Rumah
  • NUTP Free SIM
  • NUTP Huddle XS Bundle Plan
  • YES x SIM Percuma Frog
Promosi Yes Shopee
  • Yes Infinite Discover Postpaid Service Plan one (1) month of Free Internet Promotion
  • Promosi Pelan SIM Prabayar Yes Kasi Up x Shopee
  • Pelan Prabayar Bundel SIM Kasi Up LTE

General

Tentang Yes
  • ID Yes, Nombor Yes & Kata Laluan
  • Soalan Lazim Umum
Bil & Kaedah Tambah Nilai
  • AutoPay
  • Banking Channels – JomPAY
  • Internet Banking
  • e-Wallet
  • Pembayaran Atas Talian Yes
Roaming & IDD
  • Perkhidmatan Dial Terus Antarabangsa (IDD)
  • Data Roaming
  • Perkhidmatan Perayauan Antarabangsa (Pascabayar)
Peranti Yes
  • Yes 5G Infinite Gateway
  • Yes Huddle XS LTE
  • Yes Zoom LTE
  • Mengenai Pengecasan dan Penggunaan Telefon Pintar Yes
  • Waranti dan Penggantian
YesCare
  • YesCare
Kedai Atas Talian Yes
  • Pengiriman dan Penghantaran
  • Pembelian

Inisiatif Belajar Dari Rumah

  • Program Pendidikan Atas Talian Prabayar SIM 7GB YES
  • Program Pendidikan Atas Talian Prabayar SIM 7GB YES untuk Institusi Pelajaran Tinggi

Cara Untuk Mengaktifkan SIM Baru Yes

  • Cara Untuk Mengaktifkan SIM Baru YES

Perusahaan

  • YES 4G-VPN
  • YES SIPconnect
  • YES Cloud PBX
  • YES Converged Service
  • YES Terragraph Plan
  • YES DIA (Akses Internet berdedikasi)
  • YES Broadband (Jalur Lebar)
  • YES DLL (Talian Pajakan Berdedikasi)

Rujuk dan Jana

  • Rujuk & Jana

Bertukar Ke Yes

  • Yes Mobile Number Portability to Infinite Plans Promotion
  • Pertukaran Talian Ke Yes

Databack

  • Promosi Baucar Yes Databack x Shopee

MCMC Anti Scam

  • MCMC Anti Scam
  • Home
  • Docs
  • Soalan Lazim
  • Bertukar Ke Yes

Pertukaran Talian Ke Yes

  1. Dimanakah saya boleh memohon untuk bertukar kepada Yes?
    Permohonan untuk bertukar ke talian Yes boleh dibuat dengan memuat turun aplikasi MyYes. Sekiranya anda adalah pelanggan baru Yes, anda boleh memilih daripada pelbagai pelan Yes yang sedia ada. Anda akan menerima kad SIM dengan nombor sementara daripada Yes. Setelah menerima kad SIM, sila muat turun aplikasi MyYes untuk pengaktifan dan pengesahan sebelum bertukar ke nombor asal anda. Anda boleh bertukar ke nombor asal semasa proses pengaktifan ataupun pada bila-bila masa sahaja selepas itu.
    Sekiranya anda adalah pelanggan sedia ada Yes. Rujuk “Quick Access”, pilih “Switch to Yes” dan “Keep Your Number”. Anda akan menerima SMS pengesahan dari telco berkenaan. Balas SMS tersebut untuk mengesahkan pertukaran talian.
    Sebagai pilihan, anda juga boleh ke Yes Store, Kiosk Yes atau Pengedar sah Yes yang terdekat untuk memohon pertukaran talian ke Yes.
  2. Apakah yang harus saya lakukan atau semak sebelum menghantar permohonan untuk pertukaran talian ke Yes?
    Untuk proses pertukaran yang lancar ke rangkaian Yes, sila pastikan dengan penyedia perkhidmatan mudah alih semasa anda bahawa:
    1. Akaun anda adalah aktif;
    2. Tiada bil tertunggak/ belum dijelaskan
    3. Tiada obligasi kontrak tertunggak;
    4. Talian tambahan mesti ditukar bersama-sama Nombor Utama.
    Jika perlu, anda mungkin ingin menyimpan semua nombor kenalan anda daripada kad SIM yang sedia ada sebelum pertukaran talian ke Yes.
  3. Bagaimanakah cara untuk mengetahui status pertukaran talian saya ke Yes?
    Anda akan menerima notifikasi SMS daripada pembekal penyedia perkhidmatan semasa anda [setelah berjaya bertukar ke Yes].
  4. Bagaimanakah cara untuk menyemak status pertukaran talian saya secara online?
    Anda boleh menyemak status pertukaran anda melalui aplikasi MyYes. Tekan ikon “Switch to Yes” dan klik “Check Status”.
  5. Mengapakah saya tidak dapat menyemak status permintaan pertukaran talian ke Yes melalui aplikasi MyYes?
    Pertukaran talian ke Yes yang dilakukan melalui Yes Store atau Pengedar Sah Yes, pelanggan akan dimaklumkan mengenai status pertukaran melalui notifikasi SMS.
  6. Adakah saya akan menghadapi gangguan perkhidmatan semasa proses pertukaran talian ke Yes?
    Anda tidak akan menghadapi sebarang gangguan perkhidmatan semasa proses pertukaran talian ke Yes. Namun begitu, jika anda ingin ke luar negara semasa proses pertukaran talian, anda mungkin perlu menghubungi penyedia perkhidmatan semasa anda untuk mengetahui sama ada akan berlaku sebarang gangguan untuk perkhidmatan perayauan. Tiada gangguan perkhidmatan daripada pihak Yes.
  7. Bolehkah saya membatalkan permohonan saya untuk pertukaran talian?
    Anda masih boleh membatalkan permohonan untuk beralih jika permintaan itu sedang diproses. Setelah pertukaran talian adalah berjaya, anda tidak boleh membatalkan permohonan tersebut.
  8. Adakah saya perlu membatalkan pelan perkhidmatan semasa saya sebelum pertukaran talian ke Yes?
    Tidak, anda tidak perlu membatalkan pelan perkhidmatan semasa anda. Perkhidmatan sedia ada anda dengan penyedia perkhidmatan mudah alih semasa akan dihentikan secara automatik setelah anda berjaya bertukar ke Yes.
  9. Jika anda bukan pelanggan Yes, adakah anda akan terima kad SIM baru setelah pertukaran talian  ke Yes?
    Ya, kami akan menyediakan Kad SIM yang baru apabila anda bertukar ke Yes.
  10. Bolehkah saya mula menggunakan kad SIM serta-merta selepas saya mendapat kad SIM daripada Yes?
    Hanya untuk permintaan pertukaran talian yang dilakukan melalui Yes Store atau Pengedar Sah Yes di bawah pelan SIM Pascabayar sahaja, pelanggan boleh mula menggunakan dan menikmati perkhidmatan Yes selepas permintaan pertukaran talian ke Yes (MNP) adalah berjaya.
  11. Bolehkah nombor saya bertukar talian tanpa kebenaran saya?
    Tidak boleh. Peralihan nombor tidak boleh dilakukan tanpa kebenaran anda. Yes mesti mengesahkan permohonan dan dokumen sokongan pelanggan terlebih dahulu sebelum meneruskan proses pertukaran talian ke Yes.
  12. Bagaimanakah jika salah satu pemegang talian tambahan saya tidak mahu bertukar ke Yes?
    Sebagai pemegang akaun utama, anda perlu mengunjungi penyedia perkhidmatan mudah alih semasa anda untuk menamatkan talian tambahan yang ada di bawah nombor utama. Pemegang talian tambahan perlu mendaftar semula sebagai pemegang akaun yang utama. Setelah proses ini selesai, maka anda sebagai pemegang akaun utama boleh betukar ke Yes.
  13. Bolehkah saya menukar nombor saya kepada penyedia perkhidmatan yang lain lebih daripada satu kali?
    Ya, tetapi anda tidak boleh membuat lebih daripada satu permintaan pertukaran talian (MNP) pada waktu masa yang sama ke penyedia perkhidmatan mudah alih yang berbeza.
  14. Berapa lamakah masa yang diperlukan untuk bertukar ke Yes?
    Proses ini tidak akan mengambil lebih daripada 1 atau 2 hari bekerja untuk peralihan talian individu.
  15. Adakah terdapat sebarang pembayaran bagi pertukaran talian ke Yes?
    Permohonan untuk pertukaran talian ke Yes adalah percuma. Namun begitu, anda perlu membayar fi komitmen Pelan Perkhidmatan berdasarkan kepada pelan yang anda pilih. (Jika ada atau diperlukan semasa pendaftaran). *Tertakluk kepada terma dan syarat.
  16. Apakah yang akan berlaku dengan penggunaan yang belum dibilkan oleh penyedia perkhidmatan mudah alih semasa, sementara menunggu untuk pertukaran talian ke Yes?
    Anda perlu membuat pembayaran kepada penyedia perkhidmatan mudah alih semasa anda untuk penggunaan yang belum dibilkan apabila menerima invois, walaupun anda telah berjaya bertukar  ke Yes. Jika tidak, anda akan disenaraihitamkan oleh penyedia perkhidmatan mudah alih semasa kerana tidak menjelaskan bil tertunggak anda.
  17. Saya telah mendaftar pakej bundel Yes melalui aplikasi MyYes atau di Yes Store. Pada masa yang sama, pertukaran kad SIM saya telah berjaya dilakukan melalui aplikasi MyYes. Namun sekiranya permohonan saya ditolak, apakah yang akan berlaku kepada kontrak di bawah pakej bundel tersebut?
    Nombor sementara Yes akan diberikan semasa pengaktifan kad SIM anda. Nombor sementara Yes akan kekal aktif sehingga anda memohon untuk pertukaran talian ke Yes semula, dan setelah menyelesaikan bil tunggakan dengan syarikat telco sedia ada. Sekiranya permohonan anda ditolak, anda boleh terus menggunakan nombor sementara Yes sebagai nombor anda ataupun membatalkan pakej bundel dan servis anda. Sekiranya anda ingin menamatkan pakej tersebut, anda akan tertakluk kepada kontrak pakej bundel dan juga perlu membayar penalti caj penamatan awal. 
  18. Saya telah mendaftar untuk pelan SIM Prabayar/Pascabayar melalui aplikasi MyYes. Saya juga telah berjaya mengaktifan SIM dan memohon penukaran melalui aplikasi MyYes. Apakah yang akan berlaku kepada pelan saya sekiranya pemohonan saya tidak berjaya?
    Nombor sementara Yes akan diberikan semasa pengaktifan kad SIM anda. Nombor sementara Yes akan kekal aktif sehingga anda memohon untuk pertukaran talian ke Yes semula, dan setelah menyelesaikan bil tunggakan dengan syarikat telco sedia ada.
    Sekiranya permohonan anda ditolak, anda boleh terus menggunakan nombor sementara Yes sebagai nombor anda atau menamatkan perkhidmatan. Jika anda ingin menamatkan perkhidmatan, sebarang pembayaran yang dibuat semasa pendaftaran pelan tidak akan dikembalikan.
  19. Saya telah mendaftar untuk pelan SIM Prabayar/Pascabayar melalui Yes Store atau Pengedar Sah Yes. Apakah yang akan berlaku kepada pelan saya sekiranya pemohonan saya tidak berjaya?
    Anda boleh menghantarkan semula permohonan anda dan adalah dinasihatkan untuk menghantar semula permintaan anda dalam masa 30 hari bagi mengelakkan penamatan kad SIM anda.
  20. Siapakah yang boleh saya hubungi jika permintaan pertukaran ke Yes tidak berjaya?
    Anda boleh menghantarkan semula permohonan anda melalui saluran yang telah anda lakukan sebelum ini di Yes Store, Pengedar Sah Yes, aplikasi MyYes atau secara alternatif e-mel kami di yescare@yes.my untuk bantuan yang lebih lanjut.
  21. Bolehkah saya membuat pertukaran talian keluar dari Yes setelah saya memohon untuk penamatan akaun Yes saya?
    Setelah anda memohon untuk penamatan perkhidmatan Yes, akaun Yes anda adalah tidak aktif semasa proses penamatan, dan anda tidak boleh menukarkan nombor anda ke penyedia perkhidmatan yang lain. 

.

Katakan Yes!

Sertai senarai mel kami untuk dapatkan tawaran terbaik & terkini terus ke inbox emel anda. Anda tidak akan terlepas lagi!

*
*

Dapatkan Applikasi MyYes

Pelan & Perhargaan

  • Pelan Prabayar
  • Pelan Pascabayar
  • Pelan Percuma
  • Tambahan Data & Hotspot
  • Jalur Lebar On-the-go
  • Jalur Lebar Kediaman

Tinjau

  • Kekalkan Nombor Telefon Anda
  • Cara: Dapatkan Databack
  • Usahasama Strategik
  • Perayauan

Peralatan

  • Manual Peranti
  • Liputan
  • Ujian Kelajuan

Info Syarikat

  • Tentang Kami
  • Terma & Syarat
  • Polisi Data Peribadi

Bantuan

  • Soalan Lazim
  • Tanya Sofia
  • Emel Kami
  • Facebook Messenger
  • Kunjungi Kami

POWERED BY YTL, YTL Communications Sdn. Bhd. (793634-V)